.:: INTERSABER ::.

~Khas untuk pelajar Intersaber~
 
HomePortalCalendarGalleryFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Top posters
raihan-yasminna (416)
 
kay-rie (339)
 
eshadphantom (166)
 
aemanz_trioBLBL92 (152)
 
rebornyama (134)
 
Nabiella (123)
 
cR7 (111)
 
capek kp (78)
 
Wardah92 (53)
 
.eclipse. (30)
 
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 17 on Thu Jul 04, 2013 9:13 pm

Share | 
 

 Boycott KFC??wallahu'alam

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
raihan-yasminna
Angah [Pra-Otai]
Angah [Pra-Otai]


Posts : 416
Join date : 30/12/2008
Location : edge of orchid city?

PostSubject: Boycott KFC??wallahu'alam   Thu Jan 29, 2009 7:04 pm

nie email ana dpt dr shbt .wallahu'alam btol atau tidak

--- On Thu, 1/22/09, noorfairoza@ maybank.com. my wrote:

From: noorfairoza@ maybank.com. my
Subject: Fw: JANGAN BOIKOT KFC
To: Ashikin_suhaili@ yahoo.com, "“ijah sayang”" , riena_i@yahoo. com, mhafiz.r@etiqa. com.my, fird1710@yahoo. com, nadzrie74@yahoo. com, m.faizal@maybank. com.my, mufakkirah@yahoo. co.uk, "mnur othman" , x_nazz@yahoo. com.sg, norun_farihah@ yahoo.com, "Farha Ali" , "Mohd Fauzi Mohd Aris" , "Shahrul Radzi" , "mira najwa" , "shameena banu" , "Nichollas" , melati83@hotmail. com, "Lily Sulastri" , "johan abdullah" , aeescinta@yahoo. com, shidaismail@ yahoo.com, arlee16@yahoo. com, "HUWAINA" , SitiNorhafiza. AbdulRazak@ ap.sony.com, areleftrahmat@ yahoo.com, "Nur Hidayah Zainudin" , syiza_hasan@ yahoo.com, "” sahabatmu fi islam”" , Raihan Yasminna , jourdein@yahoo. com, id_rest@yahoo. com, "Fauziwazir" , aminudin_murad@ yahoo.com, IrwanShah.Mohd@ bluescopesteel. com, shahrulzaman. mz@maybank. com.my,
Date: Thursday, January 22, 2009, 10:44 PM


----- Forwarded by Noor Fairoza Bt Razali/CBG/Maybank on 23/01/2009 11:44 AM -----
Iza Hashlinda Bt Hashim/CBG/Maybank

23/01/2009 10:39 AM

To
zanariah@kpdnhep. gov.my, soliha@gmail. com, shida@itnm.com. my, azlinah@tnb. com.my, yanz@midf.com. my, camelia@midf. com.my, kura363@yahoo. com, accmgt@pos.com. my, putri_ayumie@ yahoo.com, mazni_ayub@yahoo. com, nnadia.harun@ gmail.com, fzlhshm_85@yahoo. com, Siti Sarah Bt Mohd Elias/CBG/Maybank@ Maybank, fascy_safiey@ yahoo.com, adamorossi_46@ yahoo.com, Normawaty Bt Ismail/EFSG/ Maybank@MAYBANK, fatinamani@yahoo. com, zaidi@ti.com, umieraub_83@ yahoo.com, alhasmida.ahmad@ rhb.com, ada_lovelorn@ yahoo.com, watie_girl83@ yahoo.com, tomekoku_83@ yahoo.com, cutegirlzmin@ yahoo.com, izan2083@gmail. com, rizkal_iz@yahoo. com, aida_adnan83@ yahoo.com, eili_syam@yahoo. com, anniez_sweet@ yahoo.com, asy58@yahoo. com, fairul_haizaz@ hotmail.com, RosliBZ@works. gov.bh, id_rest@yahoo. com, brittinmy@yahoo. com, abg.ikhbal@hotmail. com, sunnyrizal79@ yahoo.com
cc
Noor Fairoza Bt Razali/CBG/Maybank@ Maybank, Zaleha Bt Yusuff/CSBD/ Maybank@Maybank, Norshafina Bt Abdullah/CBG/ Maybank@Maybank, Khairul Anuar B Mahpol/CBG/Maybank@ Maybank, Abdul Azim B Zainal Abidin/RFT/CBG/ Maybank@Maybank, Mohamed Jameel B Syed Abu Thahir/CBG/Maybank@ Maybank, Shahrul Zaman B Md Zan/PROJECT/ Maybank@Maybank, Shamala Devi Do Perianayagam/ CSBD/Maybank@ Maybank, Nicholas Al Asirvathem/CSBD/ Maybank@Maybank, Mugasthuthi Ap Egambaram/CSBD/ Maybank@Maybank, Anthony Reuben/CSBD/ Maybank@Maybank, Gobi Al Veeran/CBG/Maybank@ Maybank
Subject
Fw: JANGAN BOIKOT KFC







----- Forwarded by Iza Hashlinda Bt Hashim/CBG/Maybank on 23/01/2009 10:17 AM -----
"Ira"

21/01/2009 11:36 AM

To

cc
, , ,
Subject
FW: JANGAN BOIKOT KFC







So, KFC jum kitaa……Wink

Best Regards,
Ira Baharuddin

************ ********* ********* ********* ********* ********* ********* ********* **
salam semua...

tujuan email ni adalah untuk memberi penjelasan mengenai boikot KFC. banyak orang dah tanya pada saya mengenai KFC.dan ada juga yang sms kata "baik ko berenti keja ngan KFC.ko dok bunuh orang palestin"... .dah banyak sms yang saya dapat...daripada kawan2 sekolah, universiti dan segenap lapisan masyarakat.

untuk pengetuahuan semua, KFC Holdings (M) Bhd adalah milik Kulim (M) Bhd. Kulim ini pula adalah anak syarikat Johor Corporation. siapa yang tidak tahu sila cari mengenai johor corporation. oleh itu, KFC Holdings (M) Bhd adalah milik malaysia. tiada sebarang keuntungan yang diberikan kepada US mahupun Israel. KFC hanya menggunakan nama. KFC malaysia hanya membayar yuran penggunaan nama sahaja.

akan tetapi, setelah KFC menjadi anak syarikat Johor Corporation, pengerusinya sedang berusaha untuk membeli KFC di US. ini adalah usaha yang sangat murni. Tan Sri Ali Hashim adalah pengerusinya yang memang mempunyai idea bisnes yang bernas. selain itu juga, dibawah KFC Holdings (M) Bhd terdapat anak syarikat iaitu :

Pizza Hut
Kedai Ayamas
RasaMas Restaurant
Ayamas Food Corporation Sdn Bhd
Region Food Industries (Sos life)
bakery ( untuk garlic bread & roti2 di KFC)

tenaga kerja untuk semua syarikat ini adalah majoriti melayu islam.oleh itu, bayangkan lah jika masyarakat memboikot KFC apa akan terjadi kepada orang islam malaysia?oleh itu fikir2 kan lah apa yang saya katakan ini. diharap dapat memberi penjelasan kepada sahabat2 dan sesiapa sahaja.sama- sama kita membangunkan ekonomi orang islam.inilah dinamakan Jihad Bisnes.


sekian.


Muhamad Ammar Abdullah
Halal Audit Executive
KFC Holdings (M) Bhd
03-20263388 ext 282
012-5678443
Back to top Go down
View user profile http://www.fatahulislamiah.blogspot.com
rebornyama
Admin (^_^)
Admin (^_^)


Posts : 134
Join date : 28/12/2008
Age : 24
Location : Tmn Bkt Mulia, Bkt Antarabangsa

PostSubject: Re: Boycott KFC??wallahu'alam   Thu Jan 29, 2009 10:20 pm

pernah dgr mende nih....

tp...walaupun dok dibagitau camni...

ada gak org ckp...mcm2...

umm..ingat balik ceramah kt surau kte dlu...(lama dah)...

die kata...ubat gigi mu'min tu...org cina bkn islam yg punya....

tp bile check2 blk.... dkt web...die ckp...

mu'min ni milik 100% peratus bumiputera...

affraid

sudah...

zzzz... tp skng ni ... saya tgh try nk yakinkn diri saya....

bahawa syarikat yg buat ubat gigi mu'min tu mmg bumiputera yg punye....
Back to top Go down
View user profile http://resaberz.blogspot.com
raihan-yasminna
Angah [Pra-Otai]
Angah [Pra-Otai]


Posts : 416
Join date : 30/12/2008
Location : edge of orchid city?

PostSubject: Re: Boycott KFC??wallahu'alam   Thu Jan 29, 2009 10:30 pm

ade gak ura2 cm 2
tp ana gune halagel
wa3
sng nk crik
dkt dgn umah je stokisnye
hohoh
Back to top Go down
View user profile http://www.fatahulislamiah.blogspot.com
Nabiella
Admin (^_^)
Admin (^_^)


Posts : 123
Join date : 27/12/2008
Age : 24
Location : ~Big River~ [ceewwaaahh]

PostSubject: Re: Boycott KFC??wallahu'alam   Fri Jan 30, 2009 1:05 pm

Kentucky Fried Chicken (KFC) yang mempunyai pusat operasi di Louisville, Kentucky, Amerika Syarikat merupakan bahagian Yum! Brands, Inc.. Diasaskan oleh Kolonel Harland Sanders, KFC terkenal kerana ayam gorengnya yang merupakan ketul ayam dalam campuran tepung gandum, garam, lada hitam, dan monosodium glutamat yang dimasak dengan minyak panas di dalam periuk tekanan.
Saluran keluar KFC yang pertama di dunia diasaskan pada tahun 1939 di Corbin, Kentucky. Pada tahun 1952, francais yang sulungnya diasakan di apa yang kini digelarkan South Salt Lake, Utah oleh Harland Sanders dan Pete Harman. Sanders menjual keseluruh francais KFCnya pada tahun 1964 untuk AS$2 juta. Sejak waktu itu, francais ini telah dijual sebanyak tiga kali lagi. Pemilik yang terkini ialah Pepsico yang menjadikannya sebagai sebahagian Tricon Global Restaurants, yang kini digelarkan Yum! Brands, Inc.
KFC Malaysia dipegang oleh KFC Holdings Bhd., satu syarikat kepunyaan Kulim Berhad.

http://ms.wikipedia.org/wiki/Kentucky_Fried_Chicken

Pada asalnyer~ memang la duit disalurkan kepada AS sebab francais nyer adalah Yum! brand Inc.
Tapi lepastu dy jual francais.. n KFC kat Malaysia nih insya-Allah da gne francais sendiri, iaitu KFC holdings Bhd. yang merupakan anak syarikat kepada Kulim Berhad..
Wallahualam~

p/s : ak bukannyer reti sangat pasai bisnes neyh~ Kalau salah betulkan tau~

1. Apa itu francais
Francais bermaksud satu bentuk pemasaran atau pengagihan di mana sebuah syarikat induk memberikan kebenaran, hak atau keistimewaan kepada seseorang individu atau syarikat untuk menjalankan perniagaan mengikut tatacara yang ditentukan untuk jangkamasa tertentu dan pada lokasi yang ditentukan dalam proses mengedarkan barang atau perkhidmatan yang sedia wujud.
Dengan kata lain francais adalah perkongsian perniagaan di antara pemilik produk dan pelabur. Di mana pemilik produk akan menyediakan produk dan sistem perniagaan. Manakala pelabur akan menyediakan modal dalam bentuk dana, sumber manusia dan usaha yang berterusan.


2. Apakah dia definisi francais mengikut Akta Francais 1998?
Definisi perniagaan francais mengikut tafsiran di bawah Akta Francais 1998 adalah sesebuah perniagaan yang mempunyai ciri-ciri seperti berikut:-

a) Pengendalian perniagaan mengikut sistem yang ditetapkan
b) Dalam tempoh yang ditetapkan
c) Hak menggunakan cap / rahsia dagangan dsbnya
d) Mengenakan kawalan berterusan
e) Tanggungjawab memberi bantuan
f) Bayaran / apa-apa bentuk balasan
g) Perniagaan secara berasingan

Back to top Go down
View user profile http://nabiellazainal.blogspot.com/
Nabiella
Admin (^_^)
Admin (^_^)


Posts : 123
Join date : 27/12/2008
Age : 24
Location : ~Big River~ [ceewwaaahh]

PostSubject: Re: Boycott KFC??wallahu'alam   Fri Jan 30, 2009 1:20 pm

Tapi en~
Kalau aku x silap la...
Perniagaan yang menggunakan nama perdagangan dan perkongsian perniagaan kena bayar gak~
Disebabkan negara nih punya cwangan masih menggunakan nama Kentucky Fried Chicken, dyrang masih membayar untuk nama kepada AS.
Ingat x masa kte blaja KHB dulu?
Ak ade terjumpa kat satu website neyh~ Ada file dalam bentuk adobe reader tentang satu perjanjian perniagaan...
Dalam perjanjian nih,



Nih perjanjian perniagaan kcik2 jer~
Kalau besar2 cam KFC tuh.. x tau la bayarannyer..
korang rasa cne?????
Back to top Go down
View user profile http://nabiellazainal.blogspot.com/
Wardah92
Ucu [da pandai meniarap]
Ucu [da pandai meniarap]


Posts : 53
Join date : 24/01/2009
Age : 24
Location : Saujana Impian, Kajang

PostSubject: Re: Boycott KFC??wallahu'alam   Fri Jan 30, 2009 2:14 pm

emm..

yg ak ingat la..

f3 dulu ak amik perdagangan & keusahawanan tuk KHB..

kalau nak buka francais, francaisi (yg nak buka francais) kena bayar sejumlah royalti kepada francaisor (HQ) untuk memulakan perniagaan..

tp kat sini ak tak pasti sama ada bayaran tu dibuat masa permulaan perniagaan sahaja atau secara berkala (monthly or annually)..
Back to top Go down
View user profile http://www.wardah-imtiyaz.blogspot.com
raihan-yasminna
Angah [Pra-Otai]
Angah [Pra-Otai]


Posts : 416
Join date : 30/12/2008
Location : edge of orchid city?

PostSubject: Re: Boycott KFC??wallahu'alam   Fri Jan 30, 2009 11:20 pm

wallahu'alam
sbb klo bnr kite nk boycott kfc skali
tentunye kne boycott itu ayamas juga beberapa produk len yg membekalkan bhn kpd kfc di mesia ini utk menjlnkan jualan
Back to top Go down
View user profile http://www.fatahulislamiah.blogspot.com
Wardah92
Ucu [da pandai meniarap]
Ucu [da pandai meniarap]


Posts : 53
Join date : 24/01/2009
Age : 24
Location : Saujana Impian, Kajang

PostSubject: Re: Boycott KFC??wallahu'alam   Sat Jan 31, 2009 2:28 am

Ok..i've found this..

Quote :
Kebenaran
Tanpa Penghujung
Oleh Muhammad Azli Shukri
"Manusia menjadi musuh dengan apa-apa yang tidak diketahuinya. " - ini adalah pepatah orang-orang Arab. Bukan hadis nabi. Namun demikian, kata-kata ini banyak kebenarannya. Saya sedikit agak kecewa, bahkan mungkin merungut sedikit. Saya memohon maaf jika tulisan saya kali ini agak pedas dan keras (syadid) sikit daripada biasa. Hal ini adalah kerana saya sememangnya tidak gemar apabila seseorang begitu mudah memberi hukum tanpa usul periksa. Isu memboikot barang-barang tertentu yang jelas bersekongkol dengan Israel , saya tegaskan bahawa saya sangat bersetuju dilaksanakan, tetapi lakukan boikot tersebut dengan bijaksana dan berhikmah. Bukan dengan membuta-tuli atau berlandaskan kejahilan serta kebodohan yang kita miliki.
Umat Islam menjadi lemah adalah disebabkan sifat ingin tahu mereka terlalu rendah. Malah, untuk mencari ilmu pengetahuan pun kita begitu malas. Umat Islam, khususnya di Malaysia - lebih gemar mendengar khabar angin daripada menyelidik untuk mencari kebenaran. Lantaran itu, apabila kejahilan yang kita ikuti pasti akan mendekatkan diri kita ke gaung kehancuran. Isu memboikot restoran makanan segera KFC telah dilancarkan secara besar-besaran dalam kalangan bloggers, saya tidak tahu sama ada ia berlaku secara terancang, mahu pun terjadi atas dasar kejahilan kita sendiri. Namun demikian, hal ini sedikit sebanyak mengundang rasa kecewa dalam kalangan pengurus-pengurus kanan KFC Holdings Berhad - dan sudah tentu juga bagi Pihak Tan Sri Muhammad Ali Hashim, CEO JCorp yang menguasai syarikat Kulim Berhad, dan pada masa yang sama, Kulim Berhad merupakan pemegang saham terbesar dalam KFC Holdings Berhad.
Nampaknya, kejahilan dan kebodohan kita selama ini, telah menyebabkan kita tidak mahu menyelidik dan mencari kebenaran, malah lebih gemar mendengar khabar angin daripada realiti. Tidak ramai yang tahu betapa susah dan gigihnya kumpulan Tan Sri Muhammaa Ali Hashim bertungkus-lumus untuk beberapa tahun, semata-mata mahu menguasai KFC Holdings daripada tangan orang lain. Keluar masuk mahkamah dan pelbagai lagi cabaran, demi memastikan KFC Holdings menjadi milik orang Islam. Namun demikian, apabila kita malas untuk mencari kebenaran, maka yang kita peroleh adalah kejahilan. Dan apabila kejahilan yang kita sebarkan ia bukan sekadar membuka pintu fitnah, bahkan menunjukkan mentaliti umat Islam yang lebih mudah dipengaruhi oleh khabar angin daripada menyelidik terlebih dahulu sesuatu maklumat yang diterima.
Sejak akhir-akhir ini tersebar luas kempen untuk memboikot KFC di seluruh Malaysia , tidak kurang juga risalah yang bertaburan di masjid-masjid menyeru umat Islam Malaysia agar memboikot KFC Malaysia. Yang lebih malang , kempen boikot KFC yang penuh dengan fitnah ini datangnya daripada mulut mereka yang tahu hukum hakam agama bahkah bergelar Imam dan Ustaz. Padahalnya, mereka sendiri tanpa sedar menyokong rejim Ziones dengan menghisap rokok di kaki tangga masjid. Bukankah lebih molek dan baik jika lakukan kempen membiokot rokok? tidakkah kita tahu rokok itu haram hukumnya? membawa banyak fasad (kerosakan) ke atas tubuh badan manusia? Dan pelik apabila ada manusia yang menyuruh memboikot makanan yang halal tetapi berdiam diri tentang rokok? Mengapa sampai begitu jahilnya kita ini? Jika kita rasa bahawa kita tidak tahu, sama ada KFC Malaysia terlibat dalam menyalurkan royalti (bayaran cukai) kepada KFC Amerika Syarikat yang menyokong Israel, lebih baik kita diam. Jangan membawa fitnah ke sana ke mari, semata-mata kerana kita sendiri tidak berapa pasti maklumat tersebut dan hanya mendengar khabar angin.
Saya sempat menghubungi pegawai-pegawai kanan Tan Sri Muhammad Ali Hashim sebentar tadi- ternyata mereka sangat kecewa dengan kempen kotor lagi tidak bermaruah ini. Jelas, masyarakat kita kurang mengambil berat terhadap kesahihah sumber maklumat dan kurang amanah dalam ilmu pengetahuan. Perlu dijelaskan, bahawa KFC Malaysia hanya menggunakan jenama (brand) KFC semata-mata dan tidak membayar apa-apa cukai atau sebarang keuntungan kepada KFC induk di Amerika Syarikat. Cuma membayar yuran penggunaan jenama. KFC Malaysia adalah hak milik kita. Ia halal di makan tidak seperti rokok.
Menurut Pegawai-pegawai kanan Tan Sri Muhammad Ali Hashim, ini semua adalah fitnah dan boleh menjejaskan pendapatan para pekerja di restoran-restoran KFC di seluruh Malaysia yang berjumlah 19 000 orang itu. Malah, rata-rata pekerjanya terdiri daripada orang Melayu-Islam. Jika para pemboikot itu sanggup menyediakan pekerjaan baharu kepada mereka, itu tiada masalah, silalah boikot. Tetapi malangnya, yang kita tahu hanya memboikot, apabila disuruh untuk menderma ke dalam tabung bantuan rakyat Palestin kita hanya sanggup masukkan RM 5 saja ke dalam peti derma di tepi pintu masjid. Sekarang, mari kita bertanya di manakah kita letakkan keutamaan jihad kita? memboikot sebuah produk yang terbukti salah untuk diboikot atau menggandakan jumlah derma kita kepada rakyat Palestin? Tepuk dada, tanya iman dan bukan tanya kepada Aiman.
Saya tegaskan sekali lagi, tiada salah untuk memboikot - tetapi biar secara bijaksana, berhikmah dan berilmu. Pilih betul-betul produk yang jelas menyalurkan bantuan kepada Rejim Ziones tersebut, jangan main sedap boikot saja. Umat Islam mundur kerana kita ketepikan soal (bijaksana) sebab kita jarang baca al-Quran. Lantaran itu kita mudah diperkotak-katik oleh bangsa lain. Adalah lebih baik pada pandangan saya kita boikot semua jenama rokok. Jelas ia memudaratkan kesihatan, malah jenama syarikat-syarikat besar rokok antarabangsa belum tentu selamat daripada dikaitkan dengan negara Israel .
Oleh yang demikian, saya menyeru kepada sesiapa sahaja, pergilah menjamu selera di restoran-restoran KFC, jangan ragu dan jangan gusar. Ia bukan sahaja halal, malah KFC Malaysia adalah milik orang Islam dan tidak terlibat dalam menyumbang wang atau royalti kepada negara Israel . Malah, ramai yang tidak tahu berapa juta ringgit yang telah didermakan oleh JCorp hasil keuntungan KFC kepada tabung rakyat Palestin. Semua ini memerlukan kita berhati-hati sebelum memboikot.
Back to top Go down
View user profile http://www.wardah-imtiyaz.blogspot.com
Nabiella
Admin (^_^)
Admin (^_^)


Posts : 123
Join date : 27/12/2008
Age : 24
Location : ~Big River~ [ceewwaaahh]

PostSubject: Re: Boycott KFC??wallahu'alam   Sat Jan 31, 2009 10:49 pm

Perlu dijelaskan, bahawa KFC Malaysia hanya menggunakan jenama (brand) KFC semata-mata dan tidak membayar apa-apa cukai atau sebarang keuntungan kepada KFC induk di Amerika Syarikat. Cuma membayar yuran penggunaan jenama. KFC Malaysia adalah hak milik kita.


Wahahahaha.. boleh tahan gak pengetahuan ak pasal bisnes.. Betul la kne bayar yuran penggunaan jenama~

Ish... susah la.. hal ehwal boikot2 neyh~
Back to top Go down
View user profile http://nabiellazainal.blogspot.com/
Wardah92
Ucu [da pandai meniarap]
Ucu [da pandai meniarap]


Posts : 53
Join date : 24/01/2009
Age : 24
Location : Saujana Impian, Kajang

PostSubject: Re: Boycott KFC??wallahu'alam   Sat Jan 31, 2009 11:21 pm

erk..senang citer camni la..

ayah ak kata..

tak mati pun kalau tak makan..

lagipun, makan kat umah lagi bagus..

kebersihan dan khasiat pun terjamin kan..

(kat sekolah mungkin takde masalah..sbb takde pilihan lain..huhu..)

tp boikot ni mmg cam susah gak la..

paling senang aku kasi contoh..

ayah aku keje dgn IBM..

US punya company..

takkan nak bhenti keja kot..

sedangkan tu punca pendapatan utama family kitorg..

kesimpulannya..

selagi benda tu kita mampu boikot (yakni tak mendatangkan kesan yg besar kepada kita), kita buat..

ok..teruskan perbincangan~
Back to top Go down
View user profile http://www.wardah-imtiyaz.blogspot.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Boycott KFC??wallahu'alam   Today at 6:29 pm

Back to top Go down
 
Boycott KFC??wallahu'alam
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
.:: INTERSABER ::. :: SANTAI :: ISLAM-
Jump to: