.:: INTERSABER ::.

~Khas untuk pelajar Intersaber~
 
HomePortalCalendarGalleryFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Top posters
raihan-yasminna (416)
 
kay-rie (339)
 
eshadphantom (166)
 
aemanz_trioBLBL92 (152)
 
rebornyama (134)
 
Nabiella (123)
 
cR7 (111)
 
capek kp (78)
 
Wardah92 (53)
 
.eclipse. (30)
 
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 17 on Thu Jul 04, 2013 9:13 pm

Share | 
 

 Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
kay-rie
Achik [da besar]
Achik [da besar]


Posts : 339
Join date : 29/12/2008
Age : 24
Location : Villa Duta, Bkt Antarabangsa, Ampang, Selangor, Malaysia, Bumi, Cakerawala, (rahsia Allah)

PostSubject: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Mon Dec 29, 2008 9:01 pm

Betulkan pandangan anda tentang semangat 'Assabiyah'

Ada seorang sahabat nabi bertanya,'Ya Rasulullah, apakah sifatku yang menyintai kaumku itu dikatakan Assabiyah?'

Rasulullah menjawab, 'Tidak, tetapi assabiyah itu iaalah apabila kamu menolong di antara satu sama lain meelakukan kejahatan.'

Hahaha, faham tak maksudnya?
Tak salah kalau kita mempunyai semangat perkauman, semangat batch, semangat rumah, dan macam-macam lagi semangat yang melibatkan segolongan manusia, tetapi menjadi satu kesalahan apabila cinta dan semangat kita itu melampaui batas sehingga sanggup kita menolong kaum kita itu, walaupun kita tahu kaum kita itu bersalah.

Contohnya saya ambil pada zaman jahiliyah dulu,
ada seorang daripada kaum A, mencuri barang daripada kaum B.

kaum B ini merasa marah dan ingin membawa kes ini ke mahkamah.

maka untuk mempertahankan maruah kaum A ini, semua individu dalam kaum A sama-sama menentang kaum B, sehingga terjadinya pergaduhan dan seterusnya.

Hohoho, harap ada la input yang anda dapat, kalau tak faham, bagitau la saya ni, hahaha,...

saya tak pandai sangat memberi.... ngeh3... salamullahialaikum.
Back to top Go down
View user profile http://teenofpolitic.blogspot.com/
aemanz_trioBLBL92
VIP Moderator
VIP Moderator


Posts : 152
Join date : 28/12/2008
Age : 24
Location : TM

PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Mon Dec 29, 2008 9:11 pm






KEYRIE!!! GOOD LUCK!! people will see ur post here!!! keep in posting ok???


Back to top Go down
View user profile
eshadphantom
Ucu [da pandai lari]
Ucu [da pandai lari]


Posts : 166
Join date : 27/12/2008
Age : 26
Location : Malaysia skrg...

PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Mon Dec 29, 2008 11:24 pm

semangat2 mmg bagus..

tp, jgn semangat yg melampau smpai anti ngan umah len, batch len ke smpai masam muka..

tu dah salah... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
aemanz_trioBLBL92
VIP Moderator
VIP Moderator


Posts : 152
Join date : 28/12/2008
Age : 24
Location : TM

PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Mon Dec 29, 2008 11:49 pm

YEAH!! betol2 tu!!!!

Back to top Go down
View user profile
eshadphantom
Ucu [da pandai lari]
Ucu [da pandai lari]


Posts : 166
Join date : 27/12/2008
Age : 26
Location : Malaysia skrg...

PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Tue Dec 30, 2008 12:38 am

apapun...

sume bende kena wat dgn niat yg ikhlas dan demi Allah semata2..

insyAllah berjaya... Smile
Back to top Go down
View user profile
rebornyama
Admin (^_^)
Admin (^_^)


Posts : 134
Join date : 28/12/2008
Age : 24
Location : Tmn Bkt Mulia, Bkt Antarabangsa

PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Tue Dec 30, 2008 7:35 am

~PANDANGAN ana~

Di dalam perlembagaan persekutuan, Fasal 160 ada menyebut;

melayu ertinya seseorang yang menganuti agama Islam, lazim bercakap bahasa melayu, menurut adat istiadat melayu dan (a) lahir, sebelum hari merdeka, di persekutuan atau di Singapura, atau ibu bapanya telah lahir di persekutuan atau di Singapura, atau pada hari Merdeka itu, ia adalah berdomisil di Persekutuan atau di Singapura; atau (b) ia adalah keturunan seseorang yang tersebut”

Tetapi di dalam konteks Malaysia kini.....saya dapati orang Melayu sudah mula meninggalkan ajaran agama.....khususnya golongan remaja. Saya tak tahu anda sedar ataupun tidak....tapi di dalam khutbah kedua di negeri Sngor, akan ada satu doa yg berbunyi begini dibacakan
Quote :
Ya Allah, kembalikanlah golongan remaja hari ini ke jalan yang benar

Apabila semua yang disebut Melayu itu adalah Islam, imej Islam akan sedikit sebanyak tercemar. Apabila yang ramai di penjara ialah orang Melayu, apabila ramai di pusat serenti.... orang Melayu jgak.... apabila ramai yang melakukan aktiviti2 sumbang... melayu jgak....

Lama-kelamaan, orang akan memandang serong kepada islam akibat perbuatan orang melayu. Inilah yang disebut sbg dilema melayu-Islam.

LAEN KALI SAMBUNG....

Wallahua'lam




FROM ADMINISTRATOR DAN VIP MODERATORS
Reply ini dianggap replay dan respond yang TERBAIK di seluruh ruangan forum.... Tahniah kami ucapkan kepada rebornyama...



Terima Kasih
Back to top Go down
View user profile http://resaberz.blogspot.com
eshadphantom
Ucu [da pandai lari]
Ucu [da pandai lari]


Posts : 166
Join date : 27/12/2008
Age : 26
Location : Malaysia skrg...

PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Tue Dec 30, 2008 9:34 am

btol...

ak rasa istilah melayu dlm kamus tu kena ubah r..

x semesti nye yg melayu tu islam & yg islam tu melayu..

ak ada gak dgr doa tu..

bagus r kalo kerajaan selangor ada kesedaran pasal bende ni...
Back to top Go down
View user profile
raihan-yasminna
Angah [Pra-Otai]
Angah [Pra-Otai]


Posts : 416
Join date : 30/12/2008
Location : edge of orchid city?

PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Tue Dec 30, 2008 11:41 pm

erm
comment loading............
Back to top Go down
View user profile http://www.fatahulislamiah.blogspot.com
eshadphantom
Ucu [da pandai lari]
Ucu [da pandai lari]


Posts : 166
Join date : 27/12/2008
Age : 26
Location : Malaysia skrg...

PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Wed Dec 31, 2008 12:00 am

raihan-yasminna wrote:
erm
comment loading............

lame nye loading..

bek ko refresh balik...

hehehehe.. tongue
Back to top Go down
View user profile
raihan-yasminna
Angah [Pra-Otai]
Angah [Pra-Otai]


Posts : 416
Join date : 30/12/2008
Location : edge of orchid city?

PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Wed Dec 31, 2008 12:08 am

x de la
moral of the story nye
kite kne ade ilmu utk pike mne yg btol dan mne yg slh
sehingga kan
ade sestgh org berpendapat yg wahyu itu ada 2 jenis
satu yg bertulis
obviously al quran,hadis and so on
satu lg ialah akal kite
dan itulah anugerah yg palink berharge dr Pencipta
tp kite kne ingat
syaitan dh bersumpah die akan tros2an menyesatkan anak2 adam
dan ramai yg sesat krn akal mrk dh terpengaruh
jd
utk itu
tgglkan lah apa yg meragukan kamu dan kerjakanlah apa yang meyakinkan kamu
dan ittihadu asasun najah
Back to top Go down
View user profile http://www.fatahulislamiah.blogspot.com
kay-rie
Achik [da besar]
Achik [da besar]


Posts : 339
Join date : 29/12/2008
Age : 24
Location : Villa Duta, Bkt Antarabangsa, Ampang, Selangor, Malaysia, Bumi, Cakerawala, (rahsia Allah)

PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Wed Dec 31, 2008 2:05 pm

kah3... akal itu dicipta berpasangan.... akal dengan nafsu...

hahaha... akal tuh merupakan senjata yang diberikan oleh Allah untuk manusia berfikir tentang segala tipu daya syaitan...

tapi, dalam masa yang sama, nafsu yang lebih kuat daripada akal ini, menidakkan segala perkara yang benar yang telah dibongkar oleh akal....

hahaha...

kalau kita tanya paderi kristian, dia akan mengaku yang tuhan itu satu, nabi Isa itu Rasul dan Maryam itu ibu kepada pesuruhNya...
tetapi, nafsu bongkak yang berkata kepada diri mereka sendiri yang mereka perlu terus mengekalkan pendirian orang kristian lain...

dan Paderi2 ini percaya kepada ayat al-Quran, yang menyatakan bahawa orang kristian dan yahudi akan terus memusuhi umat Islam...

jadi mereka akan terus memusuhi kita... sedangkan akal mereka sudah menemui kebenaran.
Back to top Go down
View user profile http://teenofpolitic.blogspot.com/
raihan-yasminna
Angah [Pra-Otai]
Angah [Pra-Otai]


Posts : 416
Join date : 30/12/2008
Location : edge of orchid city?

PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Wed Dec 31, 2008 2:27 pm

klo iye pon toksah la wt kale kuning
saket mato den[tau la mu kripton]
erm
thoroughly ana stuju ape kamu ckp
mcm jugak isu holy water
mcm mne kite anggap air tu leh keraskan lidah dr mengucap dan sbgnye
tp pengakuan dr paderi sdiri yg berhijrah ke arah islam ckp itu sume palsu shje
btw
sapo2 ade dgr brite michael jackson msk islam?
Back to top Go down
View user profile http://www.fatahulislamiah.blogspot.com
kay-rie
Achik [da besar]
Achik [da besar]


Posts : 339
Join date : 29/12/2008
Age : 24
Location : Villa Duta, Bkt Antarabangsa, Ampang, Selangor, Malaysia, Bumi, Cakerawala, (rahsia Allah)

PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Wed Dec 31, 2008 2:32 pm

hahaha.... holy water 2 hanya akan berkesan atas 3 sebab:

kepercayaan terhadap air tersebut

bantuan makhluk ghaib

kelemahan kepercayaan terhadap Islam

pasal michael jackson nak masuk islam... x denngar lagi

kalau btul... alhamdulillah.
Back to top Go down
View user profile http://teenofpolitic.blogspot.com/
raihan-yasminna
Angah [Pra-Otai]
Angah [Pra-Otai]


Posts : 416
Join date : 30/12/2008
Location : edge of orchid city?

PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Wed Dec 31, 2008 3:14 pm

ntah
jumpe kat brite harian gak
x tau btol
wa3
ade desas desus je
Back to top Go down
View user profile http://www.fatahulislamiah.blogspot.com
kay-rie
Achik [da besar]
Achik [da besar]


Posts : 339
Join date : 29/12/2008
Age : 24
Location : Villa Duta, Bkt Antarabangsa, Ampang, Selangor, Malaysia, Bumi, Cakerawala, (rahsia Allah)

PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Wed Dec 31, 2008 3:25 pm

hahahaha....

berita harian lak tuh....

ske atie la nak pcaya atau x....

media skarang susah nak pcaya...
Back to top Go down
View user profile http://teenofpolitic.blogspot.com/
raihan-yasminna
Angah [Pra-Otai]
Angah [Pra-Otai]


Posts : 416
Join date : 30/12/2008
Location : edge of orchid city?

PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Wed Dec 31, 2008 3:44 pm

sje highlight brite harian
hohooh
sbnrnye dpt cite nie pon dr tenet gak
Back to top Go down
View user profile http://www.fatahulislamiah.blogspot.com
kay-rie
Achik [da besar]
Achik [da besar]


Posts : 339
Join date : 29/12/2008
Age : 24
Location : Villa Duta, Bkt Antarabangsa, Ampang, Selangor, Malaysia, Bumi, Cakerawala, (rahsia Allah)

PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Thu Jan 01, 2009 6:03 pm

kah3...

memang susah nak dapat sesuatu yg benar skarang ni...
Back to top Go down
View user profile http://teenofpolitic.blogspot.com/
raihan-yasminna
Angah [Pra-Otai]
Angah [Pra-Otai]


Posts : 416
Join date : 30/12/2008
Location : edge of orchid city?

PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Thu Jan 01, 2009 6:14 pm

tp siyes x de sape2 prnh dgr psl nie?
Back to top Go down
View user profile http://www.fatahulislamiah.blogspot.com
kay-rie
Achik [da besar]
Achik [da besar]


Posts : 339
Join date : 29/12/2008
Age : 24
Location : Villa Duta, Bkt Antarabangsa, Ampang, Selangor, Malaysia, Bumi, Cakerawala, (rahsia Allah)

PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Sat Jan 03, 2009 2:30 am

x pernah la....

aku pun da x kenal sngat dngan michael jackson tuh....
Back to top Go down
View user profile http://teenofpolitic.blogspot.com/
raihan-yasminna
Angah [Pra-Otai]
Angah [Pra-Otai]


Posts : 416
Join date : 30/12/2008
Location : edge of orchid city?

PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Sat Jan 03, 2009 9:18 pm

[Takhrij]Kisah Nabi Adam Dan Malaikat Maut

Ana tonton rancangan Uztaz Zamri Bercerita di TV9 tadi.
dia cerita pasal Nabi Adam diperlihatkan Allah keturunan2nya. salah sorang tu matanya bercahaya lalu ditanya siapakah org itu. Allah menjawab Nabi Daud. Kemudian dia bertanya lagi berapa umurnya. (ana tak ingt jawapannya) tapi nabi adam ckp sungguh pendek umurnya lalu offer umurnya sebanyak 40 tahun kepada nabi daud dan Allah perkenankannya.

setelah beberapa tahun, dia didatangi seseorang yang rupanya macam pernah lihat di dalam syurga. rupa2nya dialah Malaikat Maut yang datang untuk cabut nyawa Adam. lalu adam pertikai bahawa umurnya masih ada lagi. tapi Malaikat maut mengingatkan Adam yang dia telah bagi umurnya sebanyak 40 tahun kt nabi daud tapi nabi adam masih tak mengaku. (cerita habis kt sini)

ustaz zamri ckp, sbb tu lah manusia mudah lupa...

sahih ke cerita ni?

[dipetik dr saudara hellilyntax.mari bincang kan bersama di sini]
Back to top Go down
View user profile http://www.fatahulislamiah.blogspot.com
kay-rie
Achik [da besar]
Achik [da besar]


Posts : 339
Join date : 29/12/2008
Age : 24
Location : Villa Duta, Bkt Antarabangsa, Ampang, Selangor, Malaysia, Bumi, Cakerawala, (rahsia Allah)

PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Sun Jan 04, 2009 12:48 am

hahaha....

x pernah dengar pon....

ada sesaper nak bg komen....
kongsi lah sesama....
Back to top Go down
View user profile http://teenofpolitic.blogspot.com/
raihan-yasminna
Angah [Pra-Otai]
Angah [Pra-Otai]


Posts : 416
Join date : 30/12/2008
Location : edge of orchid city?

PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Sun Jan 04, 2009 1:20 am

tp ble pike blk inshaallah btol
Back to top Go down
View user profile http://www.fatahulislamiah.blogspot.com
kay-rie
Achik [da besar]
Achik [da besar]


Posts : 339
Join date : 29/12/2008
Age : 24
Location : Villa Duta, Bkt Antarabangsa, Ampang, Selangor, Malaysia, Bumi, Cakerawala, (rahsia Allah)

PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Sun Jan 04, 2009 1:35 am

hohoho....

pike bnyk2....

bgus2....
Back to top Go down
View user profile http://teenofpolitic.blogspot.com/
raihan-yasminna
Angah [Pra-Otai]
Angah [Pra-Otai]


Posts : 416
Join date : 30/12/2008
Location : edge of orchid city?

PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Sun Jan 04, 2009 2:00 am

addei
nek migrain pale otak gue nie haa
Back to top Go down
View user profile http://www.fatahulislamiah.blogspot.com
kay-rie
Achik [da besar]
Achik [da besar]


Posts : 339
Join date : 29/12/2008
Age : 24
Location : Villa Duta, Bkt Antarabangsa, Ampang, Selangor, Malaysia, Bumi, Cakerawala, (rahsia Allah)

PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Sun Jan 04, 2009 2:05 am

hahaha...

jap2.... migrain tuh penyakit ape sbenarnye???

ada kat pompuan je ke???

leh bwk maut x??? hehehe....
Back to top Go down
View user profile http://teenofpolitic.blogspot.com/
Sponsored content




PostSubject: Re: Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'   Today at 7:55 am

Back to top Go down
 
Betulkan pandangan anda mengenai 'Assabiyah'
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
.:: INTERSABER ::. :: SANTAI :: ISLAM-
Jump to: