.:: INTERSABER ::.

~Khas untuk pelajar Intersaber~
 
HomePortalCalendarGalleryFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Top posters
raihan-yasminna (416)
 
kay-rie (339)
 
eshadphantom (166)
 
aemanz_trioBLBL92 (152)
 
rebornyama (134)
 
Nabiella (123)
 
cR7 (111)
 
capek kp (78)
 
Wardah92 (53)
 
.eclipse. (30)
 
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 17 on Thu Jul 04, 2013 9:13 pm

Share | 
 

 aurat wanita

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
luncai
Ucu~ [kcik]
Ucu~ [kcik]


Posts : 4
Join date : 29/12/2008

PostSubject: aurat wanita   Tue Dec 30, 2008 3:09 pm

1 . Bulu kening
Menurut Bukhari " Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur
( menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening) " Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari

2 . Kaki ( tumit kaki )
" Dan janganlah mereka ( perempuan ) membentakkan kaki
( atau mengangkatnya ) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan " An-Nur : 31

a ) menampakkan kaki
b ) menghayungkan/melenggokkan badan mengikut hentakkan kaki

3 . Wangian
" Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya ,
maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina " Riwayat Nasaii , Ibn Khuzaimah dan Hibban

4 . Dada
" Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada-dada mereka " An-Nur : 31

5 . Gigi
" Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya " Riwayat At-Thabrani

" Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik , yang merubah ciptaan Allah " Riwayat Bukhari dan Muslim

6 . Muka dan leher
" Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu "
a ) bersolek ( make-up )
b ) menurut Maqatil : Sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah

7 . Muka dan Tangan
" Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis . Sabda Rasullulah :
Wahai Asma ! Sesungguhnya seorang gadis yang
telah berhaidh tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali : pergelangan tangan dan wajah saja "
Riwayat Muslim dan Bukhari

8 . Tangan
" Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya " Riwayat At Tabrani dan Baihaqi

9 . Mata
" Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya " An Nur : 31

" Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya . Kamu hanya boleh pada pandangan yang pertama ,
ada pun pandangan seterusnya tidak dibenarkan "
Riwayat Ahmad , Abu Daud dan Tirmidzi

10 . Mulut ( suara )
" Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara
sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya , tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik " Al Ahzab : 32

" Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain , iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan , maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi ..Riwayat Ibn Majah

11 . Kemaluan
" Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin , hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kemaluan mereka (jangan berzina ) " An Nur : 31

" Apabila seorang perempuan itu sembahyang lima waktu ,
puasa di bulan Ramadhan , menjaga kemaluannya (tidak berzina)
dan menta'hati suaminya , maka masuklah ia kedalam syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya "
Riwayat Al Bazzar

" Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan dirumah suaminya , melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah "
Riwayat Tirmidzi , Abu Daud dan Ibn Majah

12 . Pakaian
" Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan ,
maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan dihari akhirat nanti "
Riwayat Ahmad , Abu Daud , An Nasaii dan Ibn Majah

" Sesungguhnya sebilangan ahli neraka iailah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat . Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya "
Riwayat Bukhari dan Muslim

a ) Berpakaian tipis / jarang
b ) Berpakaian ketat / membentuk
c ) Berpakaian berbelah / membuka bahagian-bahagian tertentu

" Hai nabi-nabi katakanalah kepada isteri-isterimu ,
anak perempuan mu dan isteri-isteri orang mukmin,
hendaklah mereka memakai baju jilbab
( baju labuh dan loggar ) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali . Lantaran itu mereka tidak diganggu .
Allah maha pengampun lagi maha penyayang " Al Ahzab : 59

13 . Rambut
" Wahai anakku Fatimah ! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya "
Riwayat Bukhari dan Muslim

14 . " Bagi wanita-wanita yang memelihara dirinya dan menta'hati suaminya, segala makhluk , burung yang terbang , ikan dilaut , malaikat dilangit matahari dan bulan dan lain-lain memohon keampunan Allah untuknya "
Back to top Go down
View user profile
kay-rie
Achik [da besar]
Achik [da besar]


Posts : 339
Join date : 29/12/2008
Age : 24
Location : Villa Duta, Bkt Antarabangsa, Ampang, Selangor, Malaysia, Bumi, Cakerawala, (rahsia Allah)

PostSubject: Re: aurat wanita   Tue Dec 30, 2008 3:27 pm

kalau la ada permpuan yang mengikut semua yang dalam list 2...

aku orang pertama pergi lamar dia...

hahaha
Back to top Go down
View user profile http://teenofpolitic.blogspot.com/
eshadphantom
Ucu [da pandai lari]
Ucu [da pandai lari]


Posts : 166
Join date : 27/12/2008
Age : 26
Location : Malaysia skrg...

PostSubject: Re: aurat wanita   Tue Dec 30, 2008 3:48 pm

wah...

susah nak cari pompuan yg ikut sume list2 ni..

huhuhuhu Suspect
Back to top Go down
View user profile
raihan-yasminna
Angah [Pra-Otai]
Angah [Pra-Otai]


Posts : 416
Join date : 30/12/2008
Location : edge of orchid city?

PostSubject: Re: aurat wanita   Tue Dec 30, 2008 4:22 pm

adei
Back to top Go down
View user profile http://www.fatahulislamiah.blogspot.com
eshadphantom
Ucu [da pandai lari]
Ucu [da pandai lari]


Posts : 166
Join date : 27/12/2008
Age : 26
Location : Malaysia skrg...

PostSubject: Re: aurat wanita   Tue Dec 30, 2008 4:23 pm

raihan-yasminna wrote:
adei

asal?

terasa ke?

hehehehe
Back to top Go down
View user profile
raihan-yasminna
Angah [Pra-Otai]
Angah [Pra-Otai]


Posts : 416
Join date : 30/12/2008
Location : edge of orchid city?

PostSubject: Re: aurat wanita   Tue Dec 30, 2008 11:31 pm

bkn
cume
bkn sng nk jd wanita
wa3
Back to top Go down
View user profile http://www.fatahulislamiah.blogspot.com
eshadphantom
Ucu [da pandai lari]
Ucu [da pandai lari]


Posts : 166
Join date : 27/12/2008
Age : 26
Location : Malaysia skrg...

PostSubject: Re: aurat wanita   Tue Dec 30, 2008 11:55 pm

hm..

btol gak tu..

tp, kalo wanita ikut sume yg islam ajar..

senang2 bley masuk syurga ikut mane2 pintu... Surprised
Back to top Go down
View user profile
raihan-yasminna
Angah [Pra-Otai]
Angah [Pra-Otai]


Posts : 416
Join date : 30/12/2008
Location : edge of orchid city?

PostSubject: Re: aurat wanita   Wed Dec 31, 2008 12:11 am

mmg btol
tp kamu jgn lupe
sume2 ape yg ditunjuk atas tu
ade satu forum yg ana msk nie
join la en
ade beberapa kekhilafan dlm sume sanad hadis2 tu
Back to top Go down
View user profile http://www.fatahulislamiah.blogspot.com
kay-rie
Achik [da besar]
Achik [da besar]


Posts : 339
Join date : 29/12/2008
Age : 24
Location : Villa Duta, Bkt Antarabangsa, Ampang, Selangor, Malaysia, Bumi, Cakerawala, (rahsia Allah)

PostSubject: Re: aurat wanita   Wed Dec 31, 2008 1:56 pm

hahaha.... susah kan jadi wanita...

tapi susah payah nak jadi lelaki... kah3...

its hard 2 find the perfect choice...
tp percaya la...

sempurna pada insan biasa tuh x kan membawa kebahagiaan...
pergh...
hahaha.... korang fikir la individually.
Back to top Go down
View user profile http://teenofpolitic.blogspot.com/
raihan-yasminna
Angah [Pra-Otai]
Angah [Pra-Otai]


Posts : 416
Join date : 30/12/2008
Location : edge of orchid city?

PostSubject: Re: aurat wanita   Wed Dec 31, 2008 2:31 pm

masheng2 ade kelebihannye
mcm satu cnth la
sorunk isteri kne patuh pd suami en
smpai ade satu riwayat sahih[x ingat riwayat pe]
rasul allah prnh wt pernyataan yg klo die leh suroh manusia menyembah manusia die akan suroh seorang isteri menyembah suami.so dr sini ade sestgh pihak perempuan x stuju and think its quite not fair la
well come to think of it
klo wanita tu ade anak lelaki pon
anak lelaki tu pon
diwajibkan utk taat pd die
die mcm
mutual process
Back to top Go down
View user profile http://www.fatahulislamiah.blogspot.com
kay-rie
Achik [da besar]
Achik [da besar]


Posts : 339
Join date : 29/12/2008
Age : 24
Location : Villa Duta, Bkt Antarabangsa, Ampang, Selangor, Malaysia, Bumi, Cakerawala, (rahsia Allah)

PostSubject: Re: aurat wanita   Wed Dec 31, 2008 2:41 pm

sahih hadis tuh.

ak pun pernah dngar masa kuliah kat tanah haram dulu...

Rasulullah cakap (lebey kurang la...):
"kalau dibenarkan manusia sujud sesama manusia, akan aku perintahkan supaya isteri sujud kepada suaminya".

sebelum nabi ckp mcm 2, ada crite lg, tp x ingat...

suami tugasnya lebih berat dalam sebuah organisasi keluarga, smpai kalau boleh Nabi nak suruh org pompuan sujud kepada suami mereka...

jgn ckp "its not fair" atau seumpamanya, sebab kalau Rasulullah sendiri yg ckp mcm tuh,
msti ada sebab yg tertntu...

hahaha... tapi dia akan kembali kepada "fair" sebab Rasulallah menyebut perkataab "ibu" sebanyak 3 kali, kemudian barulah "ayah"....

Islam itu adil, yang disampaikan dan diarahkan mengikut sebab yg tertentu dan demi kebaikan manusia itu sendiri.
Back to top Go down
View user profile http://teenofpolitic.blogspot.com/
raihan-yasminna
Angah [Pra-Otai]
Angah [Pra-Otai]


Posts : 416
Join date : 30/12/2008
Location : edge of orchid city?

PostSubject: Re: aurat wanita   Wed Dec 31, 2008 3:12 pm

ngah3
byk lg pertikaian antara hak laki dan pompuan nie
Back to top Go down
View user profile http://www.fatahulislamiah.blogspot.com
kay-rie
Achik [da besar]
Achik [da besar]


Posts : 339
Join date : 29/12/2008
Age : 24
Location : Villa Duta, Bkt Antarabangsa, Ampang, Selangor, Malaysia, Bumi, Cakerawala, (rahsia Allah)

PostSubject: Re: aurat wanita   Wed Dec 31, 2008 3:16 pm

hahahaha... percaya je pada Islam...

bukankah dah terbukti yang Islam itu benar dan melangkaui zaman??

orang yang menghalang diri anda daripada mempercayai Islam... hanyalah diri anda sendiri...Syaitan cuma mengganggu
Back to top Go down
View user profile http://teenofpolitic.blogspot.com/
raihan-yasminna
Angah [Pra-Otai]
Angah [Pra-Otai]


Posts : 416
Join date : 30/12/2008
Location : edge of orchid city?

PostSubject: Re: aurat wanita   Wed Dec 31, 2008 3:35 pm

erm
jgn ckp kat ana
ckp kat org len
hua3
mengapa mrk mempertikai hak poligami
Back to top Go down
View user profile http://www.fatahulislamiah.blogspot.com
rebornyama
Admin (^_^)
Admin (^_^)


Posts : 134
Join date : 28/12/2008
Age : 24
Location : Tmn Bkt Mulia, Bkt Antarabangsa

PostSubject: Re: aurat wanita   Wed Dec 31, 2008 4:11 pm

raihan-yasminna wrote:
erm
jgn ckp kat ana
ckp kat org len
hua3
mengapa mrk mempertikai hak poligami

POLIGAMI sering dijadikan isu oleh golongan orientalis dan Islam liberal....

Antara soalannya....

Kenapa orang laki2 boleh kawen sampai 4.... tapi perempuan x boleh?

Sapa nak jawab~

*ni soalan yg diberi masa kat NKI SBP yg lalu....*
Back to top Go down
View user profile http://resaberz.blogspot.com
raihan-yasminna
Angah [Pra-Otai]
Angah [Pra-Otai]


Posts : 416
Join date : 30/12/2008
Location : edge of orchid city?

PostSubject: Re: aurat wanita   Wed Dec 31, 2008 4:30 pm

byk jwpnnye
dn pd pndgn ana
poligami itu mmg dibenarkan
itupun jika seorang lelaki itu yakin bahawa die boleh bersifat adil
dan jika die x yakin boleh berlaku adil,maka kahwinilah seorang sje.itu lebey dkt dr x membuat aniaya.
erm mengapa perempuan x dibenarkan berpoligami plak
hmmm
soklan cepumas nie
pd pndpt ana
klo sorunk wanita berkahwin lbey dr satu en
sbg cnth
die mengandung
bley kite sahkan itu anak sape?
ye mungkin dgn teknologi skrg kite leh determine melalui ujian dna
tp akn ade pihak x berpuas atie nk claim ank dlm kandungan itu ank mrk sdiri
cnth suami pertama kate itu ank die
tp melalui ujian dna anak itu hasil dgn suami kedua
x ke mengakibatkan pergaduhan?
ini cume pendapat ana la.spt kata saidina abu bakar
Quote :

"jika aku bnr maka sokonglah aku.Jika aku slh maka tegurlah aku"
Back to top Go down
View user profile http://www.fatahulislamiah.blogspot.com
rebornyama
Admin (^_^)
Admin (^_^)


Posts : 134
Join date : 28/12/2008
Age : 24
Location : Tmn Bkt Mulia, Bkt Antarabangsa

PostSubject: Re: aurat wanita   Wed Dec 31, 2008 5:57 pm

emmmm.... betul2

ada jwp laen x???

masa ana pegi NKI hari tuh...

die kasi 6 sbb~



so...answers anyone???
Back to top Go down
View user profile http://resaberz.blogspot.com
raihan-yasminna
Angah [Pra-Otai]
Angah [Pra-Otai]


Posts : 416
Join date : 30/12/2008
Location : edge of orchid city?

PostSubject: Re: aurat wanita   Thu Jan 01, 2009 3:29 pm

ni copy paste dr blog ana.

Berkenaan persoalan apakah apa yang berada di bawah pergelangan kaki wanita adalah aurat yang wajib ditutup atau tidak, marilah kita mengkaji dalil-dalil yang digunakan oleh kedua-dua pihak, pertama oleh mereka yang berkata ia wajib ditutup dan kedua oleh mereka yang berkata ia tidak wajib ditutup.


[1] Dalil al-Qur'an.

Surah an-Nur 24:31: "Janganlah mereka (wanita mukminat) menampakkan perhiasan mereka kecuali apa yang zahir daripadanya."

Diriwayatkan daripada Ibn 'Abbas bahawa apa yang zahir ialah muka dan tangan (selepas pergelangan tangan). Namun riwayat ini diperselisihkan darjatnya.

Pendapat lain menyatakan, termasuk yang zahir ialah muka, tangan dan di bawah pegelangan kaki.

[2] Dalil as-Sunnah.

Dari Umm Salamah r.a., ketika Rasulullah s.a.w. menerangkan tentang sarung, aku bertanya: "Ya Rasulullah! Bagaimana dengan sarung orang wanita?" Baginda menjawab: "Labuhkan ukuran sejengkal." Aku bertanya lagi: "Bagaimana jika terbuka darinya (hingga nampak kaki)?" Baginda menjawab: "Labuhkan lagi ukuran sehasta, jangan melebihi itu." [Shahih Sunan Abu Daud, no: 4117].

Hadis ini menimbulkan dua pandangan:

a = Ia adalah dalil jelas (Qat'e ad-Dilalah) bahawa keseluruhan kaki ialah aurat, termasuklah di bawah pergelangan kaki. Ini pandangan majoriti.

b = Ia adalah dalil yang tidak jelas (Dzann ad-Dilalah) sebab ukuran sehasta itu hendak dimulakan dari mana?

Beberapa kitab syarah hadis yang saya rujuk berkata ia bermula dari pertengahan betis. Tetapi ukuran ini masih longgar, kerana batas pertengahan itu agak subjektif. Justeru betis confirm aurat tetapi apa yang berada di bawah pergelangan kaki belum confirm aurat atau tidak.


[3] Dalil ijma'.

Setakat yang saya cari, tidak ada ijma' bahawa apa yang berada di bawah pergelangan kaki adalah aurat yang wajib ditutup. Yang benar ia adalah pendapat jumhur = Maliki, Syafi'e dan Hanbali. Hanafi berselisih pandangan. Sebahagian tokoh Hanafi kata aurat, sebahagian kata tidak.


[4] Dalil Qiyas.

Ini hujah paling kuat bagi pihak yang mengatakan apa yang berada di bawah pergelangan kaki bukan aurat. Jika 'illat dibenarkan membuka muka dan selepas pergelangan tangan ialah untuk memudahkan kerja-kerja harian, maka apa yang berada di bawah pergelangan kaki juga boleh dibuka kerana ia juga digunakan untuk kerja-kerja harian.

Syaikh Abdul Karim Zaidan berkata:

"...sesungguhnya dua kaki (pergelangan ke bawah) bukan aurat yang wajib ditutup. Pernakwilan seperti itu dikuatkan oleh adanya keperluan membuka kedua kaki jika wanita berjalan kerana apabila dia menggunakan alas kaki (stokin?), maka hal itu akan menyibukkannya (menyukarkannya)."


[5] Dalil tujuan syari'at (maqasid)

Ada pun dari sudut hikmah dan tujuan menutup aurat, iaitu untuk melindungi wanita daripada syahwat lelaki, Syaikh Abdul Karim Zaidan berkata:

"Di samping itu, sesungguhnya kaki wanita bukan merupakan daya tarikan bagi lelaki ketika dia melihatnya , dan tidak seperti ketika dia melihat wajah (wanita). Kalau wajah saja tidak merupakan aurat, padahal ia lebih banyak menjadi daya tarikan bagi lelaki, maka apatah lagi kaki. Oleh sebab itu kaki (pergelangan ke bawah) tidaklah termasuk aurat wanita." [Ensaiklopedia Fiqh Wanita, jld. 1, ms. 282]


Kajian terhadap lima dalil di atas menunjukkan bahawa majoriti ilmuan Islam berpendapat apa yang berada di bawah pergelangan kaki ialah aurat. Ini diterjemahkan oleh para muslimat dengan amalan memakai stokin kaki.

Namun terdapat minoriti ilmuan yang berpendapat ia bukan aurat yang wajib ditutup. Ini diterjemahkan oleh para muslimat yang memakai baju kurung, jubah dan sebagainya yang menutupi hingga ke pergelangan kaki, tanpa memakai stokin.

Antara dua pendapat ini, saya membiarkan ia terbuka. Masing-masing pihak boleh memilih pendapat yang dianggapnya paling kuat. Pada waktu yang sama hormatilah pihak yang memilih pendapat yang berbeza darinya.

Berilah prioriti kepada muslimat yang tidak menutup apa yang sudah disepakati oleh para ilmuan sebagai yang patut ditutup.

p/s:cube lihat ini.menarik bukan?btw kpd syazwan..pekate soh org len jwb.mereka lebey bijak pandai[url][/url]
Back to top Go down
View user profile http://www.fatahulislamiah.blogspot.com
Nabiella
Admin (^_^)
Admin (^_^)


Posts : 123
Join date : 27/12/2008
Age : 24
Location : ~Big River~ [ceewwaaahh]

PostSubject: Re: aurat wanita   Thu Jan 01, 2009 6:07 pm

Pompuan x leh kawen empat sebab pompuan sangat beremosi..
kurang fikir panjang...
kang ttbe tengah mara...
"owh... kao.. derhaka sama isteri.. aku ceraikan kau!!!" kata si isteri kepada suaminya.
padahal masa tuh suaminyer x nak belikan rantai jer... hua3..


p/s: ape aku cakap neyh?
Back to top Go down
View user profile http://nabiellazainal.blogspot.com/
raihan-yasminna
Angah [Pra-Otai]
Angah [Pra-Otai]


Posts : 416
Join date : 30/12/2008
Location : edge of orchid city?

PostSubject: Re: aurat wanita   Thu Jan 01, 2009 6:12 pm

ontah la
tp jwpn leh trime
Back to top Go down
View user profile http://www.fatahulislamiah.blogspot.com
rebornyama
Admin (^_^)
Admin (^_^)


Posts : 134
Join date : 28/12/2008
Age : 24
Location : Tmn Bkt Mulia, Bkt Antarabangsa

PostSubject: Re: aurat wanita   Fri Jan 02, 2009 8:06 am

hohoho....

kamu semua nk tau jawapan die??!!

hehe....

bkk sekolah nnti pegi tanya bebdk yg pegi nki hari tuh~

Back to top Go down
View user profile http://resaberz.blogspot.com
raihan-yasminna
Angah [Pra-Otai]
Angah [Pra-Otai]


Posts : 416
Join date : 30/12/2008
Location : edge of orchid city?

PostSubject: Re: aurat wanita   Fri Jan 02, 2009 11:57 pm

setek tol x nk bgtau kat sini
wa3
Back to top Go down
View user profile http://www.fatahulislamiah.blogspot.com
kay-rie
Achik [da besar]
Achik [da besar]


Posts : 339
Join date : 29/12/2008
Age : 24
Location : Villa Duta, Bkt Antarabangsa, Ampang, Selangor, Malaysia, Bumi, Cakerawala, (rahsia Allah)

PostSubject: Re: aurat wanita   Sat Jan 03, 2009 2:24 am

apa salahnye kalau bgtau je kat sini....

aku memang anti btul la ngan org cm2....

gaya wat misteri je.....
hahahaha.....

kongsilah.... sama-sama dapat manfaat......
Back to top Go down
View user profile http://teenofpolitic.blogspot.com/
raihan-yasminna
Angah [Pra-Otai]
Angah [Pra-Otai]


Posts : 416
Join date : 30/12/2008
Location : edge of orchid city?

PostSubject: Re: aurat wanita   Sat Jan 03, 2009 4:07 pm

hahaha
fatwa aqlima mengatakan bhwe
Quote :
brg siapa yg membuat saudaranye tertanya2 sbyk 3 kali.maka die telah menambah dosa
Back to top Go down
View user profile http://www.fatahulislamiah.blogspot.com
Nabiella
Admin (^_^)
Admin (^_^)


Posts : 123
Join date : 27/12/2008
Age : 24
Location : ~Big River~ [ceewwaaahh]

PostSubject: Re: aurat wanita   Sat Jan 03, 2009 4:27 pm

raihan-yasminna wrote:
hahaha
fatwa aqlima mengatakan bhwe
Quote :
brg siapa yg membuat saudaranye tertanya2 sbyk 3 kali.maka die telah menambah dosa


Rai...
hahaha..
pedas2..


p/s: Syazwan... nak jwb x?????
Back to top Go down
View user profile http://nabiellazainal.blogspot.com/
Sponsored content




PostSubject: Re: aurat wanita   Today at 7:56 am

Back to top Go down
 
aurat wanita
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
.:: INTERSABER ::. :: SANTAI :: ISLAM-
Jump to: